چهارمین همایش ملی جامعه و تعلیم وتربیت با محوریت هویت در فضای مجازی روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه با سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آقای دکتر غلامی، آقای دکتر فیروزآبادی دبیرشورای عالی ورئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، اقای دکتر حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی و آقای دکتر فراهانی دبیر علمی نشست ، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدهاشمی مسئول دفتر نهاد در دانشگاه و دبیر همایش، با برگزاری پنل های تخصصی از ساعت ۹ صبح الی ۱۶ در دانشگاه خوارزمی بصورت مجازی برگزار گردید.
در مراسم افتتاحیه این همایش آقای دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفتند: مستحضر هستید آموزش عالی در سراسر دنیا همواره خودش و رابطه اش با جامعه را مورد ارزیابی و تغییر قرار داده است. در بحران، در نظام تعلیم و تربیت معمولا معلول یک بحران در جامعه است که بسیاری از ایده های موجود در باب مسائل محوری دانش، فرهنگ و جامعه را با پرسش مواجه می کند. این بحران، مباحث معنادار و هدفمند مربوط به تعلیم و تربیت را برمی انگیزد و تغییرات در نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه ها را به پیش می برد. نقش اجتماعی و صورت دانشگاه و برنامه های آن، در جهانی که به سرعت در حال تغییر است، تقریبا در یک وضع گذار و تغییر دائمی قرار دارد، وضعی رویارو با چالشهای مستمر ناظر بر رهبری و قابلیت انطباق.
آقای دکتر غلامی در ادامه گفتند: امروز جامعه و تعلیم و تربیت در فضای مجازی مستلزم بازتعریفی جدی هستند که تعریف نوین آن میتواند از رسالتهای جدید دانشگاهیان محسوب شود. شواهدی وجود دارد که نوعی سستی در ارزشها و اخلاقیات بروز کرده و در مجموع خطر گسست نسلهای بازیگران دانشگاه میتواند تهدید کننده باشد. نسلی هایی که در حال شکل گیری و رشد در فضای مجازی هستند شاید با ارزش های ایرانی و دینی و اسلامی کمتر آشنا باشند و ذائقه شان تلقین شده و برآمده از حکمرانان فضای مجازی بشود. این وظیفه چندفوریتی دانشگاه هاست که در مطالعات آینده خود مسئله گسست بین نسل های درون دانشگاهی و بین دانشگاه و جامعه را در دوران هژمونی فضای مجازی در اولویت پژوهش های خود قرار دهند تا راه حلهای متناسب با ارزشهای اصیل ایرانی و اسلامی در دانشگاه های کشور در این دوران و در آینده به نسل های مختلف دانشگاهی انتقال یابند.
وزیر محترم علوم اظهار امیدواری کردند: امیدوارم چهارمین همایش ملی جامعه و تعلیم و تربیت که با محوریت هویت در فضای مجازی در ابعاد میان رشته ای و فرارشته ای، به ابتکار دانشگاه خوارزمی برگزار می شود، بتواند گامی موفقیت آمیز و استوار به سوی فهم و ترویج این مباحث ذکر شده بردارد. در پایان برای همه عزیزان دست اندرکار و شرکت کنندگان و اساتید در این همایش آرزوی سلامتی و توفیق دارم و آرزو دارم ان شاءالله دست آوردهای پرباری از این همایش داشته باشید.
در ادامه همایش آقای دکتر فیروزآبادی دبیرشورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفتند: این همایش کار بسیار خوبی است که دانشگاه خوارزمی به عهده گرفته است، بحث فضای مجازی را در دانشگاه ها در موضوعات مختلف مورد بحث قرار می گیرد .بحث هایی که مورد توجه این همایش قرار گرفته است در حوزه تربیتی و روانشناسی، امور اجتماعی، امور اقتصادی و مباحث فرا رشته ای است که جای خالی این موضوعات در فضای دانشگاهی کشور به طور محسوسی وجود دارد و امیدوار هستیم که دریایی از مطالب که در رابطه با بحث فضای مجازی قابل بررسی و پیگیری در نظام دانشگاهی و نظام تحقیقاتی کشور هست این سرآغازی برای آن باشد.
ایشان در ادامه گفتند: ما در حوزه روانشناسی و در حوزه تربیتی مباحث بسیار مهمی داریم از قبیل اینکه ما مواجه هستیم با پدیده خود در فضای مجازی که بازنمایی خود هست در صفحه نمایش، ماندگاری خود هست، گستردگی و توسعه خود هست و بحث اینکه خود دیجیتالی همراه با نوعی خودشیفتگی تعاملی هست و همینطور ما در حوزه تعلیم و تربیت با این مواجه هستیم که فراتر از بحث هایی که در اوایل سال های ۲۰۰۰ در دنیا شروع شد که ما اموزش تعاملی داشته باشیم، بحث هایی در رابطه با inverted class یا flipped classroom مطرح بود « کلاس های درس تعاملی » امروزه بحث هایی در رابطه با کلاس های درس پلتفرمی مطرح هست که مباحث جدیدی از قبیل فرا فردیت گرایی حوزه آموزشی که بحث جدی است بر روی پلتفرم ها شکل میگیرند و افراد به صورت self design بحث آموزش و یادگیری را طراحی میکنند و در نهایت مزیت فضای مجازی و یا خصوصیت فضای مجازی که بحث personalization یا شخصی سازی اطلاعات بر روی پلتفرم ها است این نگرانی وجود دارد که این شخصی سازی اطلاعات بر روی پلتفرم ها و قابلیت self design یا خود طراحی یادگیری ما شاهد این باشیم که نوعی فرا فردیت گرایی در نظام آموزشی شکل گیرد و نظام های آموزشی که مبتنی بر حضور و رقابت بودند اشکال جدیدی پیدا بکنند، این بحث ها بحث های عمیقی هستند که بایستی مورد توجه قرار گیرند.
آقای دکتر فیروز آبادی عنوان کردند: در حوزه اجتماعی ما بحث های جدی داریم که بر روی نظام های سکویی رسانه های اجتماعی شاهد شکل گیری حباب هایی هستیم در این حباب ها بحث این که ما دچار قطبی شدگی و قطبی شدن شدید اجتماعی و به اصطلاح عواقبی که میتواند این نوع قطبی شدن که در دنیای امروز به صورت حوادث سیاسی اجتماعی در همه کشورهای توسعه نیافته و توسعه یافته مواجه هستیم و مشاهده میکنیم که بایستی به جدیت مورد مطالعه قرار بگیرد و مواردی که مربوط به شخصی سازی اطلاعات در اینگونه پلتفرم های رسانه ای و شبکه های اجتماعی که این شخصی سازی میتواند مورد اهداف اقتصادی، تبلیغاتی، رسانه ای و سوء استفاده های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی قرار گیرند، بحث هایی هستند که باید به جدیت مورد توجه قرار گیرند و همچنین از ظرفیت مثبتی که در این فضا ها وجود استفاده شود و افراد میتوانند خودشان به اصطلاح معلم و آموزگار باشند و هم دانشجو باشند برای همه عمر همچنین میتوانند رسانه، خبرنگار و تولید کننده مطلب باشند که از آن به UGC یا User generated Content تعبیر میشود که کاربران میتوانند تولیدکنندگان محتوا و مطلب باشند و به عنوان رسانه عمل بکنند با پوشش جهانی، همانطور که در حوزه آموزش پوشش جهانی هست در حوزه رسانه ای هم پوشش جهانی وجود دارد به اضافه ماندگاری دیجیتالی و گستردگی.
دکتر فیروزآبادی افزودند: در این حوزه نگرانی هایی هم وجود دارد که این تحولات سریع و این تکثرها میتواند تلاطم ها و بحران هایی را تولید بکنند همانطور که هرگونه تحول تاریخی با تلاطم های اجتماعی و اقتصادی همراه بوده ، بنابراین بحث های بسیار جدی مثل: رمز ارز ها، رمز پول ها، توکن ها، فینتگ ها و سایر مواردی که نو هستند، پوشش جهانی دارند و بحث عاملیت همه شهروندان در آنها وجود دارد و هم توقع عاملیت دارند و هم انتظار فراهم شدن محیط مناسب برای این عاملیت هستند بایستی این مورد توجه قرار بگیرید و در نهایت بحث های فرارشته ای که در این فضای مجازی که از آن تعبیر به فضایی است اجتماعی، اقتصادی socio-economic می شود ما شاهد مسائل چند رشته ای هستیم که بایستی به صورت چند رشته ای مورد توجه، تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری و آینده نگری مبتنی بر چندرشته باشیم.
ایشان گفتند: این بحث را که فناوری های ما هم با تاسی از توسعه فضای مجازی فناوری های اجتماعی، اجتماعی پایه هستند، دانش ما دانش اجتماعی پایه است و بحث هایی وجود دارد که دانش بر ساخت اجتماعی است برآمده از این هست که ما در فضای اجتماعی شده شاهد ظهور و بروز دانش ویژه این عصر هستیم که به اصطلاح بایستی مورد توجه قرار بگیرد و همانطور که ما در حوزه دانشگاهی شاهد دوره های بودیم که دانشگاه کار آموزش انجام میداد بعد وارد عصری شدیم که دانشگاه ها در کنار آموزش کار تحقیقات را انجام می دهند و بعد وارد عصری شدیم که دانشگاه ها هم کار آموزش و هم تحقیقات انجام می دادند و هم کار کسب و کار را انجام میدادند و در حقیقت زاینده کسب و کارهای نو بودند و امروزه ما شاهد دانشگاه های جدیدی هستیم که علاوه بر این موارد حوزه های چند رشته ای را هم بایستی به آن توجه کنند و ظهور و بروز دانش های جدیدی مبتنی بر چندرشتگی که از آن ها شاید تعبیر به فرا رشته بشود.امیدوار هستم که این همایش سرآغاز تلاش های عمیق و گسترده در کشور باشد که کشور ما را ببرد به سمتی که انشالله شاهد تحول نظام آموزشی، نظام تحقیقاتی، نظام کسب و کار، نظام اجتماعی بشود.
در ادامه برنامه آقای دکتر فراهانی دبیر علمی همایش گفتند: تعلیم و تربیت در جهان امروز بایستی با یک همنوایی و تعامل با دانش های علمی و تجربی و دینی بتواند به انسان راه زندگی درست را بنمایاند ما در همایش دانشگاه جامعه و تعلیم و تربیت به دنبال چنین رهیافتی هستیم و بدین جهت از این سیاق استقبال کرده و راه را برای همه پویندگان در دانشگاه های علمی و فلسفی و دینی باز می گذاریم و امیدواریم بتوانیم با ارائه مدل های مختلف به یک همگرایی فلسفی علمی و دینی در این خصوص دست یابیم.
ایشان گفتند: در سه همایش پیشین بر همین سیاق کار را دنبال کردیم و با محوریت ثابت دانشگاه و جامعه هر بار به یک موضوع کلیدی پرداخته ایم. در همایش اول و دوم نقش و تاثیر گذاری دانشمندان و نظریه پردازان ایرانی تعلیم و تربیت را در رابطه بین دانشگاه و جامعه مورد بررسی قرار دادیم .در همایش سوم موضوع کلیدی اخلاق را در رابطه بین دانشگاه و جامعه بررسی کرده و نکات با اهمیتی که میتواند در شکلگیری اخلاق در دانشگاه و معرفت علمی و همچنین در جامعه به رشد و بالندگی آن نقش داشته باشد نقد و بررسی شد. همایش چهارم شکلگیری فضای مجازی و نسبت آن با دانشگاه و جامعه را در برنامه خود قرار دادیم شکلگیری این اندیشه پس از پایان همایش سوم در ابتدای سال ۹۸ بود زمانی که هنوز ویروس کرونا شیوع نیافته بود ولی زمانی که این همایش را برگزار میکنیم جهان در تلاش خستگی ناپذیر برای مقابله با این پاندومی فراگیراست .
دکتر فراهانی افزودند: پس از شیوع ویروس کرونا فضای مجازی بیش از گذشته اهمیت خود را نشان داد به گونه ای که اگر این پانتومی نبود شاید اهمیت فضای مجازی و دنیای مجازی برای دانشگاه و جامعه نمایان نمیشد .
به همین منظور برای رسیدن به یک چارچوب مفهومی علمی و اجرایی برای تحقق همایش کمیته علمی همایش پس از رایزنی های فراوان و در جلسات متعدد به یک ایده مفاهیم بین رشته ای و فرا رشته ای دست یافت. بین رشته ای روانشناسی و تعلیم و تربیت، جامعه و فرهنگ اقتصاد و حقوق و سیاست، دین و تمدن هوش مصنوعی و تکنولوژی و نیز فرا رشتهای علم و دین و تمدن و تکنولوژی پرداخت که به شرح ذیل این موضوعات را در قالب فراخوان مقاله برای چاپ در کتاب همایش و نیز ۵ پنل گفتگویی بین رشتهای و یک پنل فرارشته را ساماندهی کردیم .
دبیر علمی همایش گفتند: محورهای چهارمین همایش ملی جامعه و تعلیم و تربیت به شرح زیر است :
-
روانشناسی و علوم تربیتی: دانشگاه مجازی و جامعه روانشناسی در فضای مجازی و آموزش مجازی
-
علوم اجتماعی: فضای مجازی و تغییرات نسلی، فضای مجازی و بازخوانی هویت دانشگاه در جامعه دانشگاه مجازی و هویت مجازی ،جامعه مجازی، فضای مجازی و هویت های متکثر، فضای مجازی ، اختلال نهادی و مدلهای مشروعیت
-
کامپیوتر و هوش مصنوعی: پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین در فضای مجازی شبکه و امنیت در فضای مجازی علوم داده در شبکه مجازی سیستم پیشنهادی بر تصمیم گیری کاربران
-
حقوق و علوم سیاسی و اقتصاد: فضای مجازی و تحولات هویت سیاسی اقتصادی حقوقی در جمهوری اسلامی کنشگری سیاسی اقتصادی حقوقی ،دانشگاه ها در دهه پنجم انقلاب اسلامی بر مبنای تحولات فضای مجازی، آینده هویت سیاسی اقتصادی، حقوقی در پرتو تحولات فضای مجازی و آموزش عالی
-
فرارشته ای: جایگاه و نقش ان در عصر جدید کجا و چگونه؟ از رویکردهای نوین دانش های میان رشته ای و فرارشته ای کدامند؟ وجوه نوین نظریه پردازی در علوم مختلف چگونه صورت دهی می شوند؟
شایان ذکر است این همایش تا ساعت ۱۶ با برگزاری پنل های تخصصی ادامه یافت.