اختتامیه نخستین جشنواره دانشگاهی نشریات دانشگاه خوارزمی، شنبه، ۲ اسفندماه، با حضور دکتر مرتضی تهامی، معاون فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه؛ سرکارخانم دکتر سمیه دهقان، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی البرز و جناب آقای حمیدرضا فرشباف، دبیر کارگروه ارتباط با صنعت شبکه ملی جامعه و دانشگاه البرز، برگزار شد.
الاسلام
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد هاشمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی، در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند و بیان نمودند: رسانه و خطابه و هر آن چیزی تحت عنوان بیان از یک فرستنده به یک گیرنده ارسال میشود جزء معجزات الهی است که در قرآن، بعد از خلقت انسان از آن با عنوان نعمت عظیم یاد شده است. پروردگار متعال در اولین سورهای که بر وجود نازنین پیامبر اسلام(ص) نازل میکند، بلافاصله بعد از آن از بیان سخن میگوید. خیلی عجیب است که گویا مشخصه عظیم و منحصر به فرد انسان که او را از نظر درجه و مقام به پروردگار نزدیک میکند، «بیان» است.
ایشان افزودند: جالب این است که خود قرآن را نیز پروردگار با عنوان «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء» نام برده است؛ یعنی بالاترین ویژگی که یک موجود در عالم خلقت دارد که وی را تحت عنوان خلیفه الهی قرار میدهد، «بیان» است. درباره اینکه این بیان چیست، باید گفت خود ملائک نوآور نیستند که چیزی را ابداع و خلق کنند، اما انسان این قابلیت را دارد.
تعیین مرجعیت افراد در بیان
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی اظهار کرد: حضرت امام جواد(ع) میفرماید کسی که بیانی را میشنود و به آن گوش میدهد و به آن علاقهمند میشود، بنده گوینده است. البته منظور از بنده به معنای پرستش نیست بلکه مراد، رهپو است. همینکه میگوییم فلانی گفت یعنی وی تبدیل به مرجع ما میشود، بنابراین هر کدام از ما ممکن است بنده برخی از افراد باشیم. امام جواد(ع) میفرمایند هر حرفی که زده میشود باید بررسی کنیم که از یک واقعیت توحیدی یا یک کذب شیطانی است؟ چراکه هر کسی ممکن است پیرو الله یا پیرو شیطان شود. بنابراین باید قدر نعمتی به نام «بیان» را بدانیم.
ایشان با بیان اینکه اگر قدرت تعقل را از انسان بگیرید تفاوتی با حیوان ندارد و حتی ممکن است پستترین حیوان عالم شده و جنایات بسیاری انجام دهد، چراکه انسان حریص، طماع، قدرتطلب و جاهطلب است، اظهار کرد: رسانه نه الان، بلکه در گذر زمان و شاید از اول خلقت انسان مطرح بوده است. ماجرای هابیل و قابیل بسیار شنیدنی است؛ چراکه قرار است پیام عبودیت آنها ارسال شود. بنابراین ورود نماد و لوگو و برند از همان روزهای اول خلقت است. خداوند خواست بهترین دارایی خود را به درگاه الهی هدیه کنند یا قربانی کردن حضرت ابراهیم نماد است؛ چراکه حضرت اسماعیل بهترین دارایی وی و نماد تمام داراییهای حضرت ابراهیم(ع) است وگرنه خداوند که نمیخواهد قتل و غارتی صورت گیرد بلکه در اینجا قرار است یک پیام به پروردگار ارسال شود.
تطابق ادبیات نشریه با زبان مخاطب
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی بیان کردند: در رسانه، انتخاب سوژه و تیتر باید جامع باشد؛ یعنی نماد کوچک و جمعشدهای از یک محتوای بزرگ باشد. گاهی تیتری انتخاب میشود که ربطی به محتوا یا سوژهای انتخاب میشود که ارتباطی با واقعیت ندارد. مشکلی که امروز در حوزه رسانهای داریم این است که در قالبهایی صحبت میشود که مخاطب زبان آن را به خوبی نمیداند؛ بنابراین در تیترزنی یا سوژهپردازی باید به فکر پیدا کردن زبان مخاطب باشیم؛ چراکه گاهی اوقات حتی نوع جملهبندی ما مربوط به نسلهای پیش است؛ لذا باید به خوبی درک کنیم که امروز زبان مخاطب در فرهنگ، اندیشه و نشریه چیست و سعی کنیم ادبیات ما با ادبیات مخاطب همخوانی داشته باشد.
رسانه تا آنجا اهمیت دارد که مقام معظم رهبری فرمودند «رسانههای معاند و غربی تا آنجا تأثیرگذار هستند که فکر تصمیمسازان مملکت را دچار تغییر نمیکنند» گاهی یک مسئول داخلی حرفی میزند که غربیها مایلاند بزند، چراکه هر کسی پای حرف کسی بنشیند و آن را بپذیرد غلام و برده اوست؛ لذا امروز مردم در دنیا به نوعی برده رسانهها و ابررسانهها هستند که نتیجهای مدیریت شده به خورد مخاطب میدهند. به یاد داریم که موقع شیوع کرونا در ایران شایعه کرده بودند که این ویروس از قم شیوع پیدا کرده است و در نتیجه انتقاداتی به روحانیون وارد میشود. این نشان میدهد که ما گرفتار رسانه هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی اظهار کردند: ارزش رسانه امروز بالاتر از نفت و معدن و هواپیما و حتی بالاتر از یک انتخابات است؛ لذا نباید نشریات را ساده گرفت و تصور کرد صرفاً با درس خواندن میتوانیم بر مشکلات فائق بیاییم بلکه اندیشمندان توحیدگرا باید سعی کنند رسانه را نیز در اختیار بگیرند. امروز بسیاری از اندیشمندان سراغ رسانه نمیروند، اما این غلط است؛ چراکه اگر بالاترین اندیشه و دانش را هم داشته باشید ولی رسانه نداشته باشید کسی شما را نخواهد شناخت.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خوارزمی در پایان سخنان خود افزودند: در جمعبندی مطالب باید گفت که در زمینه فعالیت رسانهای باید چند نکته رعایت شود. اول اینکه رسانه نشان دهنده واقعیت، دوم هدایتگیر به سمت واقعیت، نوآور، جامع، به زبان مخاطب، هنرمندانه و در نهایت در دست اندیشمندان حقیقی باشد.